5/7 Malmö

Malmö Lördag 6/7

Hemkomst till slut. Då menar jag verkligen till slut. 4 juli och 5 juli var lite knäppa. Redogörelse för dag fyra i juli!

4/7

Efter trefaldigt hygge i sann Nederländsk, Österrikisk, och Svensk anda lade vi oss alla till rätta. Det vinglades med lätta steg till tälten några meter bort. Sov som stock.

Uppvaknandet var fint. Hade ställt klockan att ringa tidigt om morgonen och jag vaknade innan den. Gick till duschen och fixade. Bakrus fanns. Kom på att biljett inte köptes under gårdagen då annat kom på tal. In på flixbus-appen och söka till Eindhoven. Samma pris, köpte biljett till oss båda, samt platsreservation längst fram bakom föraren samt extra bagage då jag nog skulle vara tvungen att strippa Astrid på väskorna.

Bröt läger strax vid 7 på morgonen och begav oss en stund efter det. Helvetet som var Paris i rusning hade lagt sig med bravur. Nu var det mycket mindre tutande och stoj men fortfarande en väldigt ansenlig samling motortrafikanter. Hade en mil in till centrum som avverkades ganska fint då vägarna låg bortom bilväg. Icke bilburna på morgonen var få.

Bussstationen var vid Paris Bercy Seine. Ytterligare kilometrar från det jag räknar som centrum. Cyklade på och kom till triumfbågen som fortfarande stod kvar. Har nu nästan cyklat ett helt varv runt den. 75% blev det nog i alla fall. Sjuukt mycket trafik där. Oklara regler för parkering på bland cykelstråken så fick ligga och mysa bland biltrafikanterna. Efter bågen kom champsen. Vet i fan vad om den var avstängd eller det var restriktioner där men jag var i stort sett ensam om att befinna mig på den gatan. Det var faktiskt ganska magnifikt. Det var stolsitsar i plast om båda sidor och jag i mitten. Ingen hejade.

Sen kom trafiken igen vid någon rondell eller vad det nu kunde ha varit. Plötsligt hör jag klockor klämta och jag tittar till höger. Då ser jag byggnadsställningarna till Notre Dame så nu har jag sett dem med. Där fick fick också se ståltornet ett stycke bort. Det var fint att se samtidigt som kristendom gjorde sig påmind. När Guds hus väl klämtat klart fortsatte jag längst Seine och kom till slut till bussstationen.

Vilket ställe sen! En hemlös utslagen man låg och sov vid en passage och alla passerade honom med fin marginal. Samligen människor som befann sig på ”bussterminalen” var stor. Många backpackers men bara en Astrid. Mycket franska och olika dialekter av Tyska som talades. Bussen skulle avgå 09.20. När klockan var 09.20 stod Astrid och jag där och tittade så snällt så snällt på avgångsskärmen. Ingen buss i sikte. Fick tag i personal som kollade på sin mobil och konstaterade att bussen inte ens var på plasts. Bussen kom 40 minuter senare. Vi stod först i kön men blev hänvisade till sist i kön pga av Astrids vackra varelse. Övringa resenärer fick samsas om bagageutrymmet på högra sidan bussen. Astrid ställdes artigt in på vänstra sidan. Ståendes i bussens färdriktning. Jag går på sist av alla och ser en tjej som sitter på min plats. Jag tittar förvirrat på henne i all vänlighet och hon försvinner bak i bussen.

Det var en trevlig färd. Tog många timmar men vi fick totalt 3 pauser varav en på 30 minuter där mat kunde inmundigas. På första 15-minuterspausen så tror jag busschauffören lämnade en passagerare. Jag är iiiinte riktigt säker men tror det. Hon ville röka mer, då hade vi redan gått över tiden med 10 minuter. De grälade och han stängde dörren och väntade 2 minuter på henne. Sen grälade de lite till och han stängde dörren en gång till och väntade en minut till utan att hon gjorde något vad jag kunde se. Sen åkte vi. Kan hända att hon steg på där bak men tror inte den var öppen. Lite dramatiskt var det. Annars flöt allt på bra. Anlände Brussel och sedan Eindhoven. När chauffören öppnade luckan till Astrid, som satt på sidan där bilar passerade, så gjorde hon fetaste grejen. När luckan var öppen till max och chauffören hade sin hand stadigt fast på den rullade Astrid runt 360 grader. Iom att chauffören försökte undvika vägen nästintill så rullade Astrid rakt mot honom. Han släppte luckan som hölls öppen och försökte backa undan. Astrid var snabb som en gås i sitt rullande och rullar rakt på hans ben och fortsätter sedan färden ut mot gatan för att till slut lägga sig, efter någon liten studs, mitt på körfältet. Det var lustigt att se. Det hade varit mindre lustigt om det hade varit trafik på vägen som det turligt nog inte var. Ingen skada skedd. Astrid är en stadig liten klippa och chauffören fick inte ont på sitt ben.

Sen gav färden till campingen i Eindhoven efter att jag hade handlat mat. Google maps visade två vägar. Jag valde fel. Vägen kom efter ett tag till en sandväg som var så lös att vi inte kunde cykla och knappt kunde trycka oss fram. Men det gick plus det låg en ridskola kloss vägen så fick se fina hästar så allt löste sig till det bästa ändå. Campingen kostade 10.63 Eupengar.

5/7

Vaknade bra som vanligt och gjorde mig redo för avfärd. Kom nog iväg vid 7.30. Slängde onödiga födoämnen då jag skulle hem till Svitjodden igen samma dag.

Vi cyklade in oss mot Eindhoven och njöt av lugnet, ordnungen och den totala känslan av frid som infunnit sig när vi steg ur bussen igår. Drog några allt för långa varv och trassel i Eindhoven men det var det värt. Fin stad. Lugna människor.

Kom till centralstationen och köpte en biljett till Venlo som ligger just innan Duisländska gransen. Biljetten kostade 18 euro. I Venlo köpte vi biljett till Viersen i Tysklandet och därifrån till Duisburg. Vi lägger det som lista istället och förklaring efteråt:

• Eindhoven – Venlo (elektriskt lok)
  • Venlo – Viersen (Elektriskt lok)
  • Viersen – Duisburg (Elektriskt lok)
  • Duisburg – Minden (elektriskt lok)
  • Minden – Hannover (elektriskt lok)
  • Hannover – Uelzen (elektriskt lok)
  • Uelzen – Lüneburg (elektriskt lok)
  • Lüneburg – Lübeck (diesellok från Alstom)

När jag satt på tåget mot Lübeck kändes det gött. Jag skulle hinna med färjan hem klockan 22. I Lübeck skulle jag bara byta till tåget mot Travemünde så hade jag en timme på mig. Men jag fick ingen timme på mig. I Ratzeburg stannade tåget. Ovärdigt länge. I högtalaren börjar lokföraren orera om försening. Riktigt tråkigt tänkte jag men det kommer strax iväg. Någon minut senare börjar han förklara att det är ungdomar på spåret så det har tillkallat polis. Ytterligare minuter senare så får vi reda på att ungdomarna har saboterat någon bro eller annat på spåret så tåget måste vända om tillbaka till Lüneburg. Där förstår jag att det blir ingen hemkomst för oss den kvällen.

Klockan 20.30 efter att ha blivit strandade i Ratzeburg börjar vi cykla de 22 km till Lübeck. Där finns en camping som tyvärr skulle stänga klockan 21 och långt efter vi skulle komma dit. Men vi kom till Lübeck. Mörkercykling och fick köpa mat på en mack, hade käkat en burgare i Minden vid 12.30 och klockan var nu 22.

Kom till campingen vid 22.30 och såg ett lys i receptionen. Tydligen var det med nöd och tur som tanterna inte gett sig av än. Väl spenderade 14 euro. Käkade och duschade och hade dess innan satt tält då jag sett att det skulle bli regn under hela natten.

Vaknade 05.30 och gjorde mig i ordning. Det hade regnat hela natten och tältet var blött. Packade ner allt i vetskap att jag troligtvis skulle komma hem. Begav mig mot Lübecks centralstation för att där ta sista Dieselloket till Travemünde skandinavien kai. Köpte en Bretzel som uttryckligen var vegan enligt gaturoparen. Gott. En mugg kaffe fick det också bli. När tåget väl kom så hade jag fortfarande massa kaffe kvar i muggen och en Astrid som skulle på tåget. En stackars propert klädd tysk herreman fick snällt och lite förvånat hålla muggen medan jag och Astrid gjorde entré på tåget. Han såg dock väldigt glad ut när han lämnade tillbaka den så hans goda gärning för dagen var klar.

Såg förövrigt Holstentor igår. Det var kul! Kom till terminalen och följde bilarna. Förra året kunde man köpa biljett där man checkar in. Det kunde man inte i år. Jag hade två timmar på mig att fixa biliett. Det tog inte två timmar utan bara 20. Fick cykla till ett kontor ett stycke bort och så fick jag prata med Titi, kassörskan. Av henne köpte jag biljett till mig och Astrid och en hytt samt matpaket med två drycker.

Färjan avgick 9.30 och hytten var klar 10.30. Köpte en kaffe och en öl innan dess. Bra början på ett bra avslut. Duschade två gånger och lade mig för att vilas.

En timme innan framkomst skulle man lämna hytt vilket gjordes. Köpte två flak öl som Astrid skulle bära. Det gjorde hon med Bravur! Hon blev extremt baktung och ekipaget fick en släpande effekt på sig själv. Mycket angenämt och konstigt.

Tåg till Malmö från Trelleborg. Redan då kände jag att detta är sämst. Sverige är sämst på tåg. Ingen del av svenska tåg slår någonsin utländska. Framförallt inte regionaltåg. Jag har aldrig åkt TGV så kan inte yttra mig om dessa men kan bara spekulera jämförelse mot Sveriges stolthet X2000. En skam för landet. Åkte ett tåg genom Gotthardpasset en gång. Det var fabulöst. Astrid hängde fint i ställ och jag kunde njuta av ett vackert Neutralt land. SJ vägrar att ta frågan om cyklar. Återigen en skam för Sverige.

På tåget var vi två cyklar och någon annan station senare kom det fyra barnvagnar. Det var KAOS! Svenskt jävla tågkaos! Folk var upprörda över plats. Barnvagnarna hävdade rätt. Vi cyklister som var längst in ville göra rätt och flytta oss men det gick ju såklart inte då barnvagnarna fyllde hela tågsetet. En svensk skam. För att ta tyska tåg till jämföra. Där har de dubbeldäckade vagnar för cyklar, barnvagnar, bagade och annat skumt. Man kan lätt trycka in 20 ekipage packade som Astrid samt 10 barnvagnar samt hemlösa med sina 15 påsar. Sverige tror hon kan tåg. Det kan hon verkligen inte.

Jag hade önskat stiga av på Malmö C men det var så mycket folk som tyvärr var ganska oartiga och otrevliga så jag hoppade av på triangeln och cyklade hem. Fan vad jag saknade bergen då. Dagar utan att höra en enda människa på 5-6 timmar. Frihet kostar och den är tyvärr obefintlig i Malmö.

Hur som haver! Jag var hemma och knäppte öl. Jag kan inte säga att jag var superglad iom att resan var slut. Jag kunde bara konstatera att jag inte vill vara ute bland folk och folk. Men med Guds nåd blev jag lite lurig på ölen och kände mig bra igen. Korkeksbiten kom hem välbehållen, Astrid lös i syn vackerlighet och jag glömde ta upp och torka mitt dyblöta tält. Men det gjordes dagen efter. Hela lägenheten är full av gräs från Lübeck nu. Fett värt.

Dagarnas siffror:

Odometer: 2654.6 km

maxhastighet: 38.5 km/h

Effektiv ledd och cyklad tid 33 minuter (något måste ha hänt för jävlar vad jag drog rundor på morgonen i Eindhoven)

medelhastighet: 14,9 km/h

distans: 156.92 km

Det kommer en lättare summering av känslor och annat trams senare under veckan skulle jag tro samt en korrekturläsning och rättning av detta inlägg.

En camping, Paris

3/7

Sov bra i skogen. Vaknade tidigt och satte av vid 8.20.

Siktet var inställt på rondellen vid Disneyland för att därifrån välja väg ut mot nord.

Efter att ha cyklat 45 km motvind på vägar kantad av prostituerade och deras kunder på höger sida om mig och lastbilar i 80 km/h en halvmeter från min armbåge till vänster om oss så fick jag nog.

Jag var ohälsosamt sur och arg när jag stod på kanten av en stor rondell och försökte hitta en tågstation. Den fanns bara någon km ifrån så det fick bli så. I enfald och i dårskapens önskan tänkte jag att de lärt gott av tysk järnvagnslogik. Det föll sig inte så.

Biljetten kostade 7.10 euro och jag Astrid åkte gratis. Vid denna tiden hade min ilska gått över och var mer en nedslagenhet. Väl på Gare du Nord slussades vi än hit än dit. Jag skickades sedan till SNCF som sköter TGV och diverse andra tåg. Det hade tagit ett tag att komma hit och vreden kunde man nog se. När jag kommer till SNCF så är kön extrem och den rörde sig knappt. Ingen ordning i leden heller. Såg mest ut som en boll turister utan mål. Där och då gick proppen och uppgivenheten var total.

Vi hittade en vägg och lutade oss mot den, medvetna om att franske fortfarande skulle ha oss i grepp natten ut. Enda rätta var att dricka vin och äta mat. Hittade en camping 11 km bort. Gott så.

Det var inte så jävla gott. Centrala Paris som cykelburen är inte drömmen om natur direkt. Här blev vi med vreden igen.

Slitna gator, hus och människor. Förfallen stad vars infrastruktur såg ut att inte blivit underhållen på årtionden. De drogande låg öppet utslagna med armar och ben på cykelvägarna. Stanken av unken urin var påtaglig. En riktig kärlekens stad.

Tog ett tag att orientera mig och förstå hur saker och ting fungerade. Tog rygg på en inhemsk en bit och lärde mig att avstå stopp vid rödljus samt undvikande av cykelväg. Släppte cyklisten och sedan var det faktiskt en riktigt underhållande cykling. Cyklade förbi röda kvarn och körde i stora gator med kaos i. Bilar körde ut framför, mopedister sneddade fritt och allmänt ordnat kaos. Kom till en rondell där de satt en triumfbåge. Knäppa.

Kom till campingen. Kostade 22.60 euro. Drog en öl innan tältet restes. Nu hade jag till oppdrag att finna väg ut ur dekadensens högborg. Jag köpte mig en flaska vin och började laga mat vid en bänk. Såg en ung rapp man och gjorde internationella tecknet för kom och hjälp mig döda flaskan. Jag höll upp den och skakade. Han upplät ett ”äääää” samtidigt som han viftade med en cigg. Jag replikerade ”dackår”. Fett fransk jag blivit.

Snackade med en annan cyklist och han bekräftade vad jag så ofta hört den senaste tiden. Flixbus tar cyklar. Tungt packade cyklar dessutom. Underbart! Laddade ner appen och tittade lite. Mannen hade nämnt Eindhoven under samtalet så det fick helt enkelt bli Eindhoven. Fast jag köpte ingen biljett för den unga rappa mannen kom och kände sig tydligen giftasmogen då han hade en plunta nötachnaps, någon örtbrännvin från hans hemland Österreich och någon brun örtvin från Spanien. Sen satt vi alla tre så och hade campinghygge.

Den blir inga dagens något alls. Det kommer sammanfattas nästa inlägg då det blev halvdag denna dag.

La Musardière, Milly-la-Forêt

2:a Juli. Tirsdag

Sov mycket bra. Vaknade upp och vädret var torrt. Vaknade vid 6.30. Steg upp strax vid sju. Torkade tält och åt lite gammal baguette med jordnötssmör. Var redo vid 8.

Såklart hade den butiken öppet nu på morgonen. Tänk om de haft öppet efter 18 när jag kom igår. Så mycket mycket bättre kväll det hade blivit.

Jaja, köpte en baguette och tre liter vatten. Fransmän är verkligen sura ibland. Mitt köp kostade 3.18 euro så räckte fem 5.20 för att slippa få en miljard mynt. Det var tydligen riktigt dåligt gjort för sucken och blicken var från djävulen själv. Jag ville kalla henne fula ord och dra. Jag sa tack. Men jag var också lite seg för att hon hade stängt igår. Säkert jättesnäll tant. Säkert..

Cyklade förbi kärnkraftverket. Det enda molnet på himmelen kom från kyltornet. Äckligt.

Tog oss till Orléans och därifrån vek vi från leden. D2152 var dagens väg. På kartan såg det ut som en liten gosig landsväg som sträckte sig ca 80 km. Tyvärr visade det sig vara någon länk mellan städer. Lastbilslänk också. Ingen skuldra, fet motvind och en långtradare var 300:e meter. Det var jobbigt på alla sätt. Kanske inte 80km sådan ångest men väl 60. Fi fan.

Men hade om morgonen kommit över en liter gazpatcho, en fin choklad från Nestlé och en cola så var ändå lite mer nöjd än jag varit utan det. Vet i fan vad som hände mer. Fokus har varit på att parera långtradare så glömt bort det mesta andra. Ah, i en liten by käkade jag riktig lunch bestående av pommes. Fast inte pommes på längden utan de var skivade som tjocka chips.

Denna camping kostar 10.63 euro inklusive skatt. Har käkat en tallrik pommes med sojahamburgare här. Inte värt det. Tänkte jag skulle lyxa till det så jag inte ätit betalmat på kvällen sedan första dagen. Önskar jag hade kokat ett äpple istället. Riktigt äckligt. Men sen är det ju fransmän också. Det vet ju inte vad vegan är. 7/10 burkar med kokta linser i burk är med antingen gås, gris eller ankfett. Jaja vi är inte mycket bättre. Haha jo det är vi. Hur som helst så har de vin. Uppvägning och förlåtelse därav.

Vid juicepaus under dagen i Pithiviers kom en gubbe med hans gomma fram och skulle äta en bit paj på min bänk. Gobben pekade på korkbarken och sade något. Jag sade portugal. Då slänger han sin keps på bänken och pekar på den. På hans keps står det Portugal. Vi skrattar i samförstånd. Trevlig stund av oviss kamratskap. Sen säger vi olika glosor på diverse språk ock namn på städer till varandra. Vi kanske förstod varandra, kanske inte. Jag tror vi åtminstone låtsades göra det. Good shit.

Försöker just nu runda Paris i ett tappert försök att runda Paris. Hoppas det går bra. Vet inte vad jag ska vänta för kommersiell trafik men det lär vi se imorgon. Mons i Belgien är slutmålet vad det lider. Därifrån får vi se hur hemkomst kommer. Mons blir säkert bra. Kort tur i år men desto högre berg. Än är det dock inte slut. Kanske inte ens kommer till Belgien. Om jag går hädan på vägen i Frankrike vill jag att ni hämnas mig sjufallt värre. Det är min enda önskan. Låt fransosen skaka av rädsla. Det kan de gott förtjäna de sura jävlarna. Fast de flesta är bra, hämnas mig bara på de sura är ni snälla.

Det börjar smaka mycket förorter nu. Förorter och industri. Ingen kul cykling. Mysig doft av mullrig grönskande natur med biodiversitet ersätts allt oftare av stanken av döda djur längst vägarna eller avgaser i monolandskap av säd eller majs.

Dagens drick: 3.5 liter vatten, 66 cl cola.

Dagens kiss: dunderhonungsgul på stackars ensam ektelning.

Dagens djur: inga framträdande. Jag har verkligen försökt se efter noga. Har mest blivit sädesfält och lastbilsvägen. Inte många djur som leker där. Några färggranna larver på asfalten kanske men stannade inte och tittade efter utan bara konstaterade att de var där. En väldigt intetsägande dag rent djurmässigt. Sett en del vägdöd men det är bara sorg.

Dagens gazpatcho: 0.5 liter

Dagens snus: fyra snus. Fan smuttat dem sönder och samman.

Odometer: 2497.4 km

Maxhastighet: 38 km/h

Tid tillsammans med Astrid: 7 timmar 12 minuter

Medelhastighet: 16.6 km/h

Dagens distans: 120.11 km

Camp Friendship, Saint-Laurent-Nouan

1 juli, måndag.

Sov tokigt. Visste det skulle komma lite regn. Trodde också regnet skulle komma vid sju. Det kom istället vid 3. Mycket bra egentligen för då hinner det torka upp. Tråkiga var bara att jag aldrig upplevt sådan skur i nya tältet. Det lät ju som att hela världen stod i brand. Ett evigt högt smattrande. Vaknade av och till fram till vid 7. Det blixtrade inatt också. Inte så mycket muller men mer upplyst himmel.

Handduken, skjortan och ett par cykelbyxor låg på tork under natten så de var dyblöta. Handduken luktade som att någon använt den varje dag i 22 dagar i sträck och sedan ”torkat” den utomhus för att sedan packa ner den fuktig. Den stank. Den stinker fortfarande.

Följde leden och cyklade på. Fler städer som tog en jävla tid och fler backar som tog en förbannad tid också.

Tog på mig grön tröja och började cykla vid 8. Motvinden var kännbar men tänkte att jag har ju fröken att följa. Såg sedan att jag följde systern Cher. Men det gör inget för mötte upp Loire senare under dagen.

Kom till Tours idag. Stor stad. Tog hundra år att cykla igenom. Det blev många städer. Fan vad tråkigt det är.

I staden Blois kom jag att tänka på att gasen strax är slut. Sökte på decathlon och mycket riktigt fanns det ett 9 km bort. Vi tog oss dit och köpte en tub gas, 50 cl jordubbsvätska och en ny handduk samt en plingklocka. Astrid har aldrig haft en och jag har aldrig velat. Men nu får det räcka. Har inte satt på den än men vet att folk reagerar fan sjukt instinktivt när de hör ett pling. Cyklade förbi en skola när jag skulle till affären. Ett gäng bois hade sparkat ut en fotboll över staketet. Jag fick kasta tillbaka den till dem. Fan vad coolt jag tyckte det var. Kände mig som en kung också.

Skjortan åkte på efter någon mil. Självklart åkte den på.

Denna biten Loire hade lite ont om campingar. Och affärer. Hittade en camping men ingen affär. Campingen hade öl så det var bra. Som middag idag har jag ätit 100 gram baguette med sesamfrö tillsammans med ca 75 gram jordnötssmör samt en burk vita bönor i tomatsås. Jag ville inte koka något idag då jag bara har ca 6 cl vatten i flaska kvar och jag vill inte gärna dricka fransösernas kranvatten då det smakar långdragen död.

Självklart har fransarna lagt ett kärnkraftverk i Loire också. Förra året vid Rhone cyklade jag förbi kyltornen och fick det äckliga kylvattnet på både lekam och Astrid. Det är ett misstag vi inte kommer göra om. Denna gången ska vi ta stora vägen förbi och inte cykelvägen. Även om det är säkert så känns det fan inte säkert när man står där 30 meter från tornet och ser vattnet som forsar ner från det och stänker på dig. Bara för det så ser jag att jag har utsikt över det jävla kyltornet nu. Precis som i tyska pappenburg eller var det heter. Känns sådär spännande.

Campingen kostar 7.75 euro. Dw hade varmvatten i duschen.

Trodde jag skulle hinna till Orléans idag men gashandeln satte stopp för det. Får se vart jag hamnar imorgon.

Dagens drick: 2 liter vatten, 50 cl juice istället för gazpatcho, 66 cl läsk samt de 50 cl jordfubbsdropparna.

Dagens kiss: två kiss. Mörkt bärnstenafärgade. En på en rastplats. Hade tänkt kissa den på vinrankor men en bonde var i närheten så kändes inte så helt ok att kissa på hans rankor framför hans ögon. Dden andra kissen var på ett träd. Inga olyckor.

Dagens djur!! Jag en gröngöling som seglade tillsammans med mig ca 10 meter innan den vek av. Diverse fina kor och lekande getter. Många fina hästar idag också.

Dagens gazpatcho blev ut utbytt mot någon juice med hög fiberhalt enligt förpackningen. Svårt att hitta gazwhär. Varit inne i tre affärer idag.

Dagens snus: ranaoneringen har bra tillåtit fyra snusar än så länge.

Odometer: 2377.3 km

Maxhastighet: 37 km/h

Tid på Astrid: 7 timmar och 47 minuter

Snitthastighet: 16.6 km/h pga de jävla städerna.

Dagens distans:128.96 km

Camping de la confluence, Savonnières

30/6 söndag,

Sov fint. Vaknade en timme senare än vanligt. Strax innan 8. Kändes obekant sådär sent.

Nåväl, vi ekiperade vårt ekipage och avvek gott från camperingen. Klockan var i runda slängar 9. Efter fem minuter blev jag omkörd av 20 söndagscyklister. Ett och samma hold, unga rappa pojkar och flickor. Kul! Övergripande tanke idag var att överleva söndagen utan att gå i katolsk mäss. Måste säga att jag lyckades med bravur!

Gårdagens förberedelser kändes mycket bra.

Genomgång av byar:

1. Parthenay
  2. Loudun (kvick lunch på baguette och gazpatcho)
  3. Väg D759 sen D751 och vidare till Huismes där just idag man avgjorde franska mästerskapet i motorcykel med sidovagn. Ingen aning hur det gick till men många motorcyklar där.
  4. Därifrån till cykelleden Loire. Följde den hit.

Mycket trevligt att komma till leden. Tidigare under dagen var det mest knäppa små landsvägar. Väldigt fina och många små byar i sten.

Det har gått 22 dagar sedan start. Snusen ransoneras å det grövsta då felräkning gjorts. Ca 100 prillor återstår. Idag har det gått åt sju stycken. Det är i minsta laget. Det börjar bli hög tid att dra sig mot Hans Majestät av Gud krönad. Men det är lite sådär. Jag har Paris inom räckhåll på två dagar. Tågtrafik brukar utgå från huvudstäder. Jag hatar stora städer på cykel. Jag har problem med Hamburg på cykel så kommer krevera i Paris med cykel. Jag måste fundera på saken.

Annars har det varit en fin dag idag. Riktigt bra cykling med fina vägar, trevliga bilister och fint folk på vägarna. Frankzia visade upp sin absolut bästa sida. Mycket nöjd.

Imorgon öppnar butikerna igen. Av gårdagens vätska återstår 3 kg vatten så jag slipper köpa på mig till att börja med.

Dagens drick: 4.5 kg vatten. 99 cl cola och från super U samt en kopp kaffe.

Dagens kiss: sjukaste dagen. Tre kiss idag. Har inte ens druckit så mycket att Jag förtjänar denna äran Gud skänkt mig i hans härlighet i höjd. Samtliga var svårt uppbådande. Samma gula färg av gyllene hö i på den skånska åkern. Samma min av förvåning hade jag vid samtliga kiss. Mycket nöjd över antalet. Vid sista kissen fick jag blodsockersänkning. Fick dricka läsk och äta jordnötter under en bro. Fett värt priset när jag hade kissat nummer tre.

Dagen djur: krockade med två fjärilar idag. Den ena såg jag skulle bli kaos och det slutade med att den till bådas vår förvåning hamnad i bröstficka på skjortan som var öppen. Förbryllat tittat vi på varandra mitt under färd och jag får se den när den kravlar sig ut ur ficka och sedan flyger iväg. Svårt att förklara samhörighet men den fanns där. Nästan så det var ögonkontakt. Annars när jag stött på fröken Loire så ringlade en jävla orm på vägen. Sjuuukt äckligt. Fick gira över till andra sidan och manligt stöta ljud ifrån mig. Men den var väldigt söt och var omväxlande gul och svart i sicksack. Annars många olika kor och fina vita hästar. Inga utstickande fåglar tyvärr förutom den koltrasthonan som åt upp mina rester av nudlarna efter jag duschat. Fick vänta tålmodigt i någon minut utanför lägret medan hon höll på.

Odometer: 2248.3 km

Maxhastighet: 43 km/h

Tid på Astrid: 6 timmar 35 minuter

Snitthastighet: 18.2 km

Dagens distans: 119.97 km

Camping GREEN WOOD, Parthenay

29/6, lördag

Som vanligt uppvak vid sju. Avfärd vid 8.20. Dimman var tät och lättare dugg. Glasögonen åkte av. Ungefärlig sikt låg på 100 meter med glasögon. Något mindre utan.

Har egentligen inte hänt så mycket idag. Mest cyklat. Det blev klart väder vid 12 och som mest var det runt 38-39 grader. Har handlat lite idag pga av att det är helg och hela Frankrike är väldigt konservativa när det är helg. Idioterna stänger ju mer hela landet på söndagar.

Känner det är dags att byta bromsklossar. Nuvarande har suttit ca 6000 km. Frågan är om jag orkar det eller om jag bara bromsar någon sekund tidigare.

Jag har vikt av velodyseén och har idag inte stött på någon cyklist rätt skönt. Kommer dock imorgon stöta på fröken Loire. Där lär det finnas cykelrutt och säker en och annan tyskerman.

Mycket landsvägar idag. Så skönt jämfört med de konstiga cykelvägarna. Nu kom jag in in knäppa slå byar med få invånare med med en kyrka stor som Guds tro på människans samvete. Jag kom till muromgärdade byar, till byar där man stängt gator för att det var marknad etc. Mycket roligare än monotont natura 2000 område med naken man springandes.

Campingen kostar 9.25. Bara kallvatten i duschen men en stor affär två km bort. Inför morgondagens blackout av Frankrike åkte jag dit och köpte följande :

• 6 kg vatten (utöver den havda kg)
  • 1.5 kg gazpatcho (0.5 till frukost)
  • En burk jordnötssmör
  • 250 gram jordnötter
  • 200 gram färdiga linser
  • En lök
  • En baguette till frukost
  • 99 cl cola (affärens egna märke)
  • 2 paket nudlar

Jävla republik att man ska börja dagen med ett överflöd av vätska. På söndagar faller trikoloren. Man brukar skämta om att man ska invadera Sverige på julafton klockan 15.00 eller på midsommarafton. Det är två gånger om året. Macrons republik kan man invadera felfritt 52 gånger om året. Så länge man lämnat landet innan klockan 09.00 på måndagen så har man intagit landet.

Dagens drick: 6 Liter vatten, 66 cl läsk av cola.

Dagen kiss: två kiss! Båda glimmande av guld och dess fägring. En kiss på stock av död tall, färsk så rann av. En kiss på bit av dörr torrt träd. Uppsuget. Vunderbart.

Dagens djur! Hästar i hagar. Bruna, gula, vita. Det luktade mycket häst idag. Fantastiskt. Det bästa var dock när en liten rovfågel vid sidan om vägen började skria högt när jag cyklade förbi. Den fann sedan sin like och seglade dit i fullt skri. Nr två bästa idag var en hackspett som var så ståtligt vacker i sin uppenbarelse när det bestämde sig för att flyga bredvid mig i tio meter innan den stack opp i träd.

Odometer: 2128.2 km

Mx 50 km/h

Tid på sadel: 6 timmar 55 minuter

Avg: 17.5 km/h

Distans: 120.81 km

Dagens gazpatcho: 0.75 kg. Imorse och nu ikväll tillsammans

Camping Municipal Le Rayonnement, Rochefort

Sov gott. Tog en stros på byen och ett glas vin innan läggning igår. Minst ett glas.

Vaknade till ett dimmigt land. Det duggade lätt och jag frös lite. Kul omväxling… Packade vått tält, klädde mig båt skjorta och drack redbull ingefära. Utfärd började vid 9.

Lite kyligt så fick dra ner ärmarna på skjortan. Den torkade snabbt men var ändå ständigt fuktigt. Fuck it pallar inte skriva berättelse. Skriver ner stödord för mig själv istället så jag kommer ihåg. Ni får fantisera det istället.

• Dyr gazpatcho på Spar. Inget köp.
  • Cyklade mycket.
  • Nog tusen motorcyklister.
  • Inga glasögon förrän vid 14.00 pga dimma och dugg.
  • Frihetsgudinnan
  • Kaffe vid atlanten
  • Färja till Royan, 3.50 euro
  • Cykla motorväg, 110 km i timmen längst halvdåliga skuldror. Dock väldigt ”tekniskt” krävande. Mycket underhållande cykling.
  • Gondolbron renoverades. Färja för 2 euro över floden.
  • Fick plats på campingen. Fick nobben för 8 år sedan pga var fullt.
  • Campingen kostar 7.25 euro

Dagens drick. 4.5 liter vatten. 66 cl cola. 2 kaffe.

Dagens kiss: två kiss. En vid buskage. Fin kiss, god nyans. Mycket nöjd. Nr två också bra. Något mer gulaktig. Svettigt. Svårrunnit.

Dagens djur: fan inget enda jävla djur som stack ut. Storkar lyser med sin frånvaro, härfåglar vågar jag bara drömma om och inga jävla sköldpaddor eller ödlor hur mycket jag än söker.

Trots ilska i inlägg, bra dag. Behaglig temperatur om än lite kyligt. Två franskmän språkades vid väg. Trevliga. De gick mot Nantes.

Odometer: 2007.4 km

Maxhastighet: 37 km/h

Tid på Astrid: 6 timmar 19 minuter

Medelhastighet: 18.9 km/h

Distans: 119.81 km

Camping Maubuisson

Kommunal löningsdag i juni.

Märklig dag. Vaknade tidigare än vanligt. Hade tydligen campinggrannar som också cyklade. Två unga franska par. Jag var snabb med bedömning.

Frukost uteblev då jag Böejade cykling i ett dimmigt land strax innan 08.00. Cyklade på längst vägar jag tyckte mig gilla och vips så hade tre timmar passerat. Befann mig helt plötsligt i sydligaste Arachon. Lite vilsen i hamnen men fick tag i en seglargosse och fick direktion till färja till Cap Ferret. 12.50 euro senare satt jag och väntade. Väntande tog 45 minuter. Färjan tog 45 minuter. Väl vid båt fick jag strippa Astrid på samtliga väskor. Första gången sedan påklädnaden i Faro. Sen lyfte de upp henne på taket och surrade fast henne. Halvsov vägen över sundet och packade henne klar vid landgång. Pumpade även hennes däck vis en cykeluthyrning. Bakdäck som fått punktering fick från 2.8 Till 5.5 bar. Märkbar skillnad.

Väl på Cap Ferret var det bara att gilla läge. Cyklade velodyssé. Genom många kilometer natura 2000 områden. Inte en käft såg jag. Inga djur. 40 grader varmt och lätt motvind tog tribut. Vatten ransonerades. Solen gassade och världen var väldigt, väldigt vacker. En doft av extremt torr tallskog har överskuggat dagen. Det beror helt enkelt på att jag mest cyklat genom extremt torr tallskog idag. Fantastiskt!

Satt och svor för mig själv över att jag inte sett djur under dagen. Kanske på grund av värmen eller något. Var lite lätt upprörd just då. Plötsligt i vad jag antar är en brandgata kommer en gammal pensionär springandes. Korsande kurs mot min cykelväg. Han är brunbränd. Inga skor. ”Badbyxor” i ena handen ”kalsonger” i andra. Det skumpar när han springer. Han springer naken. Det skumpar naket. Det är ingen vacker syn. Den varar inte speciellt länge. Ändå är den svår att glömma.

Det har varit en konstig dag med mycket inaktivitet. Vädret skall bli kyligare i imorgon men jag vet inte vad det innebär. Om två dagar har jag varit ute i tre veckor. Det börjar bli dags att se hem. Jag är trots allt i EU:s mest fejkade I-land. Direkt jag kom från Navarra till Frankrike längtade jag till Rhenlandet. Det får bli två dagar nordöst och sen en översyn av situationen.

Letade gazpatcho. Har bara cyklat förbi småbutiker. 6 euro för en förpackning som kostar 3 i en stor butik är inte ok. Den hade kostat 1.90 i Spanien. 1.40 i Portugal. Det är mycket som är konstigt i frankcia.

Dagens drick: 4.5 liter vatten. 66 cl Coca-Cola. I Frankrike dricker jag mindre för det är svårt att få tag i vätska. Ännu ett av deras problem.

Dagens kiss! Två kiss. Ormbunkskiss, hälsosamt guldfärgad, skimrande som själva xanadu. Nr två: lätt tallkiss. Gul. Jag inte roande.

Dagens djur! Var som sagt förbannad som fan ett tag då jag inte såg djur. Tills jag såg nakenspringsren. Då var jag mest förbryllad. Åkte sedan små vägar i områdena och kom i en nesförskurva i hastighet. Ett rådjur betandes och storögt på asfalten tittade upp. Jag satt bromspåverkan och ögonkontakt togs. En sekund senare så hade vi i samförstånd gått varandra ur vägen. Mycket vackert. Inte alls som snorren på nakenspringaren som daskade än upp än ned.

Dagens gazpatcho: ingen. Tomhet känns.

Odometer: 1887.6 km

Maxhastighet: 46.5 km/h

Tid på Astrid: 5 timmar 58 minuter

Snitthastighet: 16.8 km/h

Distans: 100.19 km

Camping Biscarrosse Maguide, Biscarrosse

Sov bra. Lagom kyla om natten.

Vaknade vid sju. Oklart av vad. Låg i tältet och hörde något konstigt. Försökte lokalisera det och fann att en ekorre åt en tallkotte i tallen vid mina grannars tomt. Den släppte ned resterna på ett uppspänt plastskynke och det lät då skumt. Men var fint att se. Hen satt och åt ett fint tag.

Började bryta tältet, fick kaffe av ekorrgrannarna. Vi pratade lite cykel då han var sugen på tur. Jag fördvisade Vaudes förträfflighet över Ortlieb. Och det säger jag inte bara för att jag är en influencer när det gäller cykelväskor. Vaude 4-life!

Böejade cykla lite försiktigt efter att ha halsat en halv förpackning gazpatcho som blivit kvar till frukost efter gårdagens måltid.

Det var lite kyligt. Luften var fuktig och solen låg bakom disiga moln. Cyklade eurovelo och mötte nog ett hundratal cyklister idag. De flesta gamla. De som kör solo är oftast män över 60. Ibland yngre. Men mest 60. Och män. Jag kommer bli en sådan. Fast lite drygare. Men det är okej då jag kommer vara bättre än ungdomen.

En kille cyklade om mig när jag satt och drack gazpatcho på en bänk. Sen körde han om mig någon timme senare igen. Sen hittar jag honom vid 17-tiden när jag skulle köpa vatten på en intermarché. Han sitter och fikar. Vi har vinkat och bonjourat varje gång vi setts. Vem vet, kanske vi ses imorgon igen. Det hade varit kul. Han hade höga blå strumpor på sig. Såg knäppt ut. Men han fick mitt godkännande och det betyder mycket i denna sjuka värld vi lever i.

Vid 13-14 började solen gassa på. Det blev helt plötsligt 35-37 grader varmt. Det funkade så länge vi var i rörelse men så fort vi stannade så rann svetten till. Det var några passager på 30-40 km i öppna landskap mitt ute i ingenstans. Ingen skugga, inga träd. Då blev det att bara sakta köra på för att få fartvind som kylde. Nu är klockan strax nära 22 och det är fortfarande 30 grader och vindstilla. Det är lite äckligt faktiskt. Så fort man rör sig så svettas man. Astrid trivs dock som fisken och i vattnet så jag klagar inte, bara konstaterar värmen.

Stannade vid 14-tiden för att luncha på riktigt. Det blev en tallrik pommes och två cola. Det gick på 8 euro. Francia är dyrt men det var tre gubbar som satt och drack vin och lunchade som ägde stället så det var kul ändå. Jag trodde de var gäster tills de tvekande började prata med mig.

Tro fan att jag än inte fått se havet. De förbannade sanddynerna är i vägen. Jag vägrar lämna Astrid och sen knata 300 meter för att se bukten. Vetskapen räcker. Doften likaså. Jag ser hellre Astrid. Hon börjar bli en sliten söt gumma nu efter 9 år. Lite mer repad och väldigt mycket vackrare.

Det är så varmt att jag kanske måste ta en andra dusch sen. Dricker vin för 4 euro. Väl tilltaget glas. En pissig öl på 0.25 liter kostade 5 euro. Det blev dålig stämning när jag började med att beställa den. Fan vad sur jag var.

Maten idag bestod som vanligt av nudlar, fem stora vitlöksklyftor, en gul lök och en burk linser med diverse morötter. En Buljongkub vitlök med persilja också. Köpte en liten flaska olivolja att stega lögen i när jag var i Baskien. En farlig affär. Olivolja har en tendens att alltid öppna förpackningen och läcka. Det är alltså ett farligt spel jag lever nu.

Smorde mig med SPF idag. Sju timmar sent. Vid fem. Det var nog inte det smartaste draget. Men jag är vackert fläckigt brun. Hos en långfärdscyklist kommer jag bli uppskattad. Av resten av mänskligheten avskydd.

Imorgon får vi se vart vi hamnar. Det blir norr. Sen måste jag börja planera hemfärd. Jag är ett tjog mil eller dussin hemifrån. Tågen tar tid. Aldrig åkt tåg i Frankzia heller. Spännande. Kanske jag kan få en kallsup i Rheine? Får jag den i Elbe dör jag döden av kemisk lunginflammation. Vi kan se. Hansastaden är alltid ett gott alternativ. Ett tyvärr ganska tvingande alternativ.

Hur vi havet. Campingen är dyr. 23.60 euro. Könsneutralt sanitetsområde med franska toaletter utan sitsar men svenskt stål till toalettpapper i form av Tork. Som aktieägare i detta eminenta bolag tar jag alltid ett extra ark och vaskar. Det med könsneutralt område är bland det första jag varit med om någonsin på en stor etablerad camping. Är det en fråga om att vara progressiva eller bara snåla? Tyvärr tror jag på det senare.

Dagens drick: 4.5 liter vatten. Evian, vi är ju i Franskland. Plus det är ett av få märken här som använder PET. Många andra är engångsflaskor fortfarande. En flaska kostar från 50 cent. Inte 18 kr som hemma i svitjoden.

Dagens kiss! Två kiss! En på en tall i en tallskog. Den andra i ett buskage. Det blåste inget så inga olyckor bekom sig. Båda skimrande vackert gula som nymogna sädesfält.

Två gånger i mitt liv har jag kissat rosa utan rödbeta. Jag väntar fortfarande på denna nyans. Om så händer postar jag bild i eufori.

Dagens gazpatcho. 0.5 liter till frukost och 1 liter under färd. Köpte båda förpackningarna igår. Det var affärens egna märke. Väldigt stor skillnad. Kostade 2.39 Euro per förpackning men jag kommer nog lägga till en euro för ett bättre märke imorgon. De var inte så goda som jag har kommit att förvänta mig.

Dagens djur! Många trubbsvansade ödlor som plirar omkring på vägarna. Vackra. Annars ekorren imorse. Den var väldigt roande och rogivande.