5/7 Malmö

Malmö Lördag 6/7

Hemkomst till slut. Då menar jag verkligen till slut. 4 juli och 5 juli var lite knäppa. Redogörelse för dag fyra i juli!

4/7

Efter trefaldigt hygge i sann Nederländsk, Österrikisk, och Svensk anda lade vi oss alla till rätta. Det vinglades med lätta steg till tälten några meter bort. Sov som stock.

Uppvaknandet var fint. Hade ställt klockan att ringa tidigt om morgonen och jag vaknade innan den. Gick till duschen och fixade. Bakrus fanns. Kom på att biljett inte köptes under gårdagen då annat kom på tal. In på flixbus-appen och söka till Eindhoven. Samma pris, köpte biljett till oss båda, samt platsreservation längst fram bakom föraren samt extra bagage då jag nog skulle vara tvungen att strippa Astrid på väskorna.

Bröt läger strax vid 7 på morgonen och begav oss en stund efter det. Helvetet som var Paris i rusning hade lagt sig med bravur. Nu var det mycket mindre tutande och stoj men fortfarande en väldigt ansenlig samling motortrafikanter. Hade en mil in till centrum som avverkades ganska fint då vägarna låg bortom bilväg. Icke bilburna på morgonen var få.

Bussstationen var vid Paris Bercy Seine. Ytterligare kilometrar från det jag räknar som centrum. Cyklade på och kom till triumfbågen som fortfarande stod kvar. Har nu nästan cyklat ett helt varv runt den. 75% blev det nog i alla fall. Sjuukt mycket trafik där. Oklara regler för parkering på bland cykelstråken så fick ligga och mysa bland biltrafikanterna. Efter bågen kom champsen. Vet i fan vad om den var avstängd eller det var restriktioner där men jag var i stort sett ensam om att befinna mig på den gatan. Det var faktiskt ganska magnifikt. Det var stolsitsar i plast om båda sidor och jag i mitten. Ingen hejade.

Sen kom trafiken igen vid någon rondell eller vad det nu kunde ha varit. Plötsligt hör jag klockor klämta och jag tittar till höger. Då ser jag byggnadsställningarna till Notre Dame så nu har jag sett dem med. Där fick fick också se ståltornet ett stycke bort. Det var fint att se samtidigt som kristendom gjorde sig påmind. När Guds hus väl klämtat klart fortsatte jag längst Seine och kom till slut till bussstationen.

Vilket ställe sen! En hemlös utslagen man låg och sov vid en passage och alla passerade honom med fin marginal. Samligen människor som befann sig på ”bussterminalen” var stor. Många backpackers men bara en Astrid. Mycket franska och olika dialekter av Tyska som talades. Bussen skulle avgå 09.20. När klockan var 09.20 stod Astrid och jag där och tittade så snällt så snällt på avgångsskärmen. Ingen buss i sikte. Fick tag i personal som kollade på sin mobil och konstaterade att bussen inte ens var på plasts. Bussen kom 40 minuter senare. Vi stod först i kön men blev hänvisade till sist i kön pga av Astrids vackra varelse. Övringa resenärer fick samsas om bagageutrymmet på högra sidan bussen. Astrid ställdes artigt in på vänstra sidan. Ståendes i bussens färdriktning. Jag går på sist av alla och ser en tjej som sitter på min plats. Jag tittar förvirrat på henne i all vänlighet och hon försvinner bak i bussen.

Det var en trevlig färd. Tog många timmar men vi fick totalt 3 pauser varav en på 30 minuter där mat kunde inmundigas. På första 15-minuterspausen så tror jag busschauffören lämnade en passagerare. Jag är iiiinte riktigt säker men tror det. Hon ville röka mer, då hade vi redan gått över tiden med 10 minuter. De grälade och han stängde dörren och väntade 2 minuter på henne. Sen grälade de lite till och han stängde dörren en gång till och väntade en minut till utan att hon gjorde något vad jag kunde se. Sen åkte vi. Kan hända att hon steg på där bak men tror inte den var öppen. Lite dramatiskt var det. Annars flöt allt på bra. Anlände Brussel och sedan Eindhoven. När chauffören öppnade luckan till Astrid, som satt på sidan där bilar passerade, så gjorde hon fetaste grejen. När luckan var öppen till max och chauffören hade sin hand stadigt fast på den rullade Astrid runt 360 grader. Iom att chauffören försökte undvika vägen nästintill så rullade Astrid rakt mot honom. Han släppte luckan som hölls öppen och försökte backa undan. Astrid var snabb som en gås i sitt rullande och rullar rakt på hans ben och fortsätter sedan färden ut mot gatan för att till slut lägga sig, efter någon liten studs, mitt på körfältet. Det var lustigt att se. Det hade varit mindre lustigt om det hade varit trafik på vägen som det turligt nog inte var. Ingen skada skedd. Astrid är en stadig liten klippa och chauffören fick inte ont på sitt ben.

Sen gav färden till campingen i Eindhoven efter att jag hade handlat mat. Google maps visade två vägar. Jag valde fel. Vägen kom efter ett tag till en sandväg som var så lös att vi inte kunde cykla och knappt kunde trycka oss fram. Men det gick plus det låg en ridskola kloss vägen så fick se fina hästar så allt löste sig till det bästa ändå. Campingen kostade 10.63 Eupengar.

5/7

Vaknade bra som vanligt och gjorde mig redo för avfärd. Kom nog iväg vid 7.30. Slängde onödiga födoämnen då jag skulle hem till Svitjodden igen samma dag.

Vi cyklade in oss mot Eindhoven och njöt av lugnet, ordnungen och den totala känslan av frid som infunnit sig när vi steg ur bussen igår. Drog några allt för långa varv och trassel i Eindhoven men det var det värt. Fin stad. Lugna människor.

Kom till centralstationen och köpte en biljett till Venlo som ligger just innan Duisländska gransen. Biljetten kostade 18 euro. I Venlo köpte vi biljett till Viersen i Tysklandet och därifrån till Duisburg. Vi lägger det som lista istället och förklaring efteråt:

  • Eindhoven – Venlo (elektriskt lok)
  • Venlo – Viersen (Elektriskt lok)
  • Viersen – Duisburg (Elektriskt lok)
  • Duisburg – Minden (elektriskt lok)
  • Minden – Hannover (elektriskt lok)
  • Hannover – Uelzen (elektriskt lok)
  • Uelzen – Lüneburg (elektriskt lok)
  • Lüneburg – Lübeck (diesellok från Alstom)

När jag satt på tåget mot Lübeck kändes det gött. Jag skulle hinna med färjan hem klockan 22. I Lübeck skulle jag bara byta till tåget mot Travemünde så hade jag en timme på mig. Men jag fick ingen timme på mig. I Ratzeburg stannade tåget. Ovärdigt länge. I högtalaren börjar lokföraren orera om försening. Riktigt tråkigt tänkte jag men det kommer strax iväg. Någon minut senare börjar han förklara att det är ungdomar på spåret så det har tillkallat polis. Ytterligare minuter senare så får vi reda på att ungdomarna har saboterat någon bro eller annat på spåret så tåget måste vända om tillbaka till Lüneburg. Där förstår jag att det blir ingen hemkomst för oss den kvällen.

Klockan 20.30 efter att ha blivit strandade i Ratzeburg börjar vi cykla de 22 km till Lübeck. Där finns en camping som tyvärr skulle stänga klockan 21 och långt efter vi skulle komma dit. Men vi kom till Lübeck. Mörkercykling och fick köpa mat på en mack, hade käkat en burgare i Minden vid 12.30 och klockan var nu 22.

Kom till campingen vid 22.30 och såg ett lys i receptionen. Tydligen var det med nöd och tur som tanterna inte gett sig av än. Väl spenderade 14 euro. Käkade och duschade och hade dess innan satt tält då jag sett att det skulle bli regn under hela natten. 

Vaknade 05.30 och gjorde mig i ordning. Det hade regnat hela natten och tältet var blött. Packade ner allt i vetskap att jag troligtvis skulle komma hem. Begav mig mot Lübecks centralstation för att där ta sista Dieselloket till Travemünde skandinavien kai. Köpte en Bretzel som uttryckligen var vegan enligt gaturoparen. Gott. En mugg kaffe fick det också bli. När tåget väl kom så hade jag fortfarande massa kaffe kvar i muggen och en Astrid som skulle på tåget. En stackars propert klädd tysk herreman fick snällt och lite förvånat hålla muggen medan jag och Astrid gjorde entré på tåget. Han såg dock väldigt glad ut när han lämnade tillbaka den så hans goda gärning för dagen var klar. 

Såg förövrigt Holstentor igår. Det var kul! Kom till terminalen och följde bilarna. Förra året kunde man köpa biljett där man checkar in. Det kunde man inte i år. Jag hade två timmar på mig att fixa biliett. Det tog inte två timmar utan bara 20. Fick cykla till ett kontor ett stycke bort och så fick jag prata med Titi, kassörskan. Av henne köpte jag biljett till mig och Astrid och en hytt samt matpaket med två drycker. 

Färjan avgick 9.30 och hytten var klar 10.30. Köpte en kaffe och en öl innan dess. Bra början på ett bra avslut. Duschade två gånger och lade mig för att vilas. 

En timme innan framkomst skulle man lämna hytt vilket gjordes. Köpte två flak öl som Astrid skulle bära. Det gjorde hon med Bravur! Hon blev extremt baktung och ekipaget fick en släpande effekt på sig själv. Mycket angenämt och konstigt. 

Tåg till Malmö från Trelleborg. Redan då kände jag att detta är sämst. Sverige är sämst på tåg. Ingen del av svenska tåg slår någonsin utländska. Framförallt inte regionaltåg. Jag har aldrig åkt TGV så kan inte yttra mig om dessa men kan bara spekulera jämförelse mot Sveriges stolthet X2000. En skam för landet. Åkte ett tåg genom Gotthardpasset en gång. Det var fabulöst. Astrid hängde fint i ställ och jag kunde njuta av ett vackert Neutralt land. SJ vägrar att ta frågan om cyklar. Återigen en skam för Sverige. 

På tåget var vi två cyklar och någon annan station senare kom det fyra barnvagnar. Det var KAOS! Svenskt jävla tågkaos! Folk var upprörda över plats. Barnvagnarna hävdade rätt. Vi cyklister som var längst in ville göra rätt och flytta oss men det gick ju såklart inte då barnvagnarna fyllde hela tågsetet. En svensk skam. För att ta tyska tåg till jämföra. Där har de dubbeldäckade vagnar för cyklar, barnvagnar, bagade och annat skumt. Man kan lätt trycka in 20 ekipage packade som Astrid samt 10 barnvagnar samt hemlösa med sina 15 påsar. Sverige tror hon kan tåg. Det kan hon verkligen inte. 

Jag hade önskat stiga av på Malmö C men det var så mycket folk som tyvärr var ganska oartiga och otrevliga så jag hoppade av på triangeln och cyklade hem. Fan vad jag saknade bergen då. Dagar utan att höra en enda människa på 5-6 timmar. Frihet kostar och den är tyvärr obefintlig i Malmö. 

Hur som haver! Jag var hemma och knäppte öl. Jag kan inte säga att jag var superglad iom att resan var slut. Jag kunde bara konstatera att jag inte vill vara ute bland folk och folk. Men med Guds nåd blev jag lite lurig på ölen och kände mig bra igen. Korkeksbiten kom hem välbehållen, Astrid lös i syn vackerlighet och jag glömde ta upp och torka mitt dyblöta tält. Men det gjordes dagen efter. Hela lägenheten är full av gräs från Lübeck nu. Fett värt. 

Dagarnas siffror:

Odometer: 2654.6 km

maxhastighet: 38.5 km/h

Effektiv ledd och cyklad tid 33 minuter (något måste ha hänt för jävlar vad jag drog rundor på morgonen i Eindhoven)

medelhastighet: 14,9 km/h

distans: 156.92 km

Det kommer en lättare summering av känslor och annat trams senare under veckan skulle jag tro samt en korrekturläsning och rättning av detta inlägg.