Camping Gredos Hoyocasero

17/6

Jaha detta blev ju en jävligt märklig dag. Kom inte alls så långt jag hade velat. Skyller som vanligt allt på bergsklättring.

Dagen började kallt. Kallt så in i helvete. Hade väl varit typ 10 grader under natten och blev nog hela 12 när jag vaknade vid sju och frös näsan av mig. Gjorde boll av mig själv och drog till spännet på sovsäcken så bara ett litet andningshål fanns. Halvsov lite till. Gick upp sådär vid 8.20 och kände att tältet var dyblött. Fick flytta de till solen så det värsta skulle torka. Tog ju en jävla tid. Gjorde min person i ordning och åt frukost bestående av två dagar hårt bröd med vatten och jordnötter. Mums…

Packade ihop allt och kände att denna jävla dagen kommer ju gå till historien. Hade sikte på 100 km. Rent åt helvete gick det med det. Började med backar. Sen lite backar och ännu mer backar. Iofs har jag cyklade många trötta små byar i bergen. Det var lite kul. Utsikten var ganska fin också där i början. Kände mig dock väldigt svag i benen då jag bara ätit en tallrik pommes dagen innan till middag. På tre timmar hade jag nog kommit 25 km. Jag hade klättrat desto mer men fan inte rört mig fram något. Vid 13 eller något så var matsituationen extremt dålig. Det finns inga affärer i de små byarna, inte bensinstationer och alla barer säljer bara smårätter som består av sallad med räkor eller köttbitar. Usch och fy för död och elände.

Står och googlar något oviktigt för att få något annat på hjärnan när det svänger in en mindre lastbil på en avfart. Ser att han öppnar en sidolucka och att det kommer ut en riktigt gammal spanjacktant. Iakttar dem ett tag och ser att han har bröd i en påse. Glider fram med Astrid och ser att det är en jävla minimarket han har i lastbilen. Gött! Ser en liter gazpatcho och tänker att denna dagen kommer banne mig bli bra ändå. När tanten är klar så pekar jag glatt på paketet med gazpatcho. Killen skakar på huvudet och säger något som jag antar betyder paxad. Snacka om nedslående. Fick köpa två cola, två avokado (ja jag har fått fnatt och kommit överens med mig själv att jag får äta det under denna resan, får väl klimatkompensera dem också sen) och en flaska vatten. På köpet fick jag en näve körsbär.

Sätter mig och ska börja äta efter någon km i en backe. Tro fan om inte ena avokadon jag fått av honom är trådig och helt brun och jävlig innuti. Toppen var dessutom fylld med vitt ludd inuti. Där gick lite mer tåga ur kroppen. Satte mig med mitt stela jävla bröd och blötte det med cola och jordnötssmör. Yay.

Cyklade på igen efter min minilunch och var allt annat än glad. Stigningarna var ju oändliga. Kallt som fan var det i vinden också. Snorig och jävlig. Utsikten var dock enastående. Klättrade upp till 1550 möh. Tror det kan vara det högsta jag varit än. Ett rent helvete. Önskar jag vore 3 meter över Rhone. Vi kommer ju ingenstans. Tio meter tar ju en minut. Det är helt stört. Men mitt i allt elände och skit så fick jag se fyra vildsvin med ett gäng kultingar på en äng. Då blev det ganska värt det. Fem minuter senare muttrade jag samma svordomar som innan grisarna.

Väl på toppen så var utsikten ännu vackrare. Bergen Långt borta som tillsammans bildade ett stort V tillsammans med bergen i närheten med snö på topparna och fin grön skog på sig. Efter att ha åkt nedför i någon minut kom jag till en mack. Äntligen! Köpte någon spansk variant av ballerina med kemisk citronfyllning och en energidryck. Hade cyklat 45 km och klockan var 15. Hade 63 km kvar till tänkte camping. Hade ju aldrig pallat det med den lilla potatisenergin jag hade i benen.

Googlade och hittade en camping 20 km bort och satte sikte på den istället. Fick glida ner för berget och sänkte mig 200 meter vilket var ganska skönt att få istället för att stiga. Sen fick jag såklart stiga lite till innan jag kom hit. Fick vänta 30 minuter innan receptionen öppnade. Betalade mina 7 euro och stack och handlade mat i byn. Köpte två öl, en burk Kikärtor, en påse chips och en lök. Det blev alltså det gamla vanliga med ovan samt nudlar.

Satte tältet så det torkade efter nattens kondens. Gick upp och skulle duscha. Tji fick jag. Det var endast kallvatten de hade att erbjuda. Kul. Fick bli en fempunktstvätt. Sen gick jag och sköljde av skjortan och knäskyddet och tänkte att nu kan jag sätta mig i baren och ta en öl eller två och skriva om dagen och hur pissig den varit. Nej men då har han stängt baren såklart. Nu sitter jag och fulladdar mobilen och är ännu lite mer missnöjd. Får se vad som händer imorgon. Vet inte vart jag skall eller hur jag skall göra med detta jävla förbannade berg. Väldigt mäktigt här uppe med jävligt jobbigt. En annan jävlig sak med idag var ju att jag råkade doppa ena hörluren i en kopp espresso. Den funkar men tror mitt högra öra luktar kaffe nu.

Dagens drick. Typ tre liter vatten, 33 cl cola, 50 cl energidryck.

Dagens kiss: äppeljuice är nog närmsta man kan komma. På ett sådant sidoskyddsräcke i metall längst vägen.

Dagens djur! Förutom diverse fjärilar, gräshoppor och andra insekter så även många rovfåglar här i bergen. Bäst av allt var ju grisarna och deras kultingar. Fan vad de härjade runt och bökade.